Største fejl du kan lave i din e-mail markedsføring

I dette indlæg vil jeg præsentere nogle af de største fejl, virksomheder kan lave i deres e-mail markedsføring.

1: Ikke at have en strategi for din e-mail markedsføring

Du får ikke succes med din e-mail markedsføring, hvis du ikke har en klar strategi for, hvad det er, du gerne vil opnå med den. Hvordan man opbygger en strategi for sin e-mail markedsføring er et stort punkt, så derfor vil jeg bruge mere tid på det senere i indlægget.

2: Sende e-mails uden tilsagn

Du må ikke sende mails til folk uden tilsagn. Vær sikker på at har lov til at sende e-mails. Det kan du fx gøre ved at indsamle mailinglister fra dine eksisterende kunder. Det kan du gøre ved at indsætte en kontaktformular på din hjemmeside, ellers ved at spørger kunderne i din butik, om de har lyst til at modtage nyhedsmails fra dig. Du kan fx tilbyde dem en rabatkupon i gengæld for at skrive sig op.

3: Ikke at sætte links i mailen

En tommelfinger regel er, at du skal indsætte links i alle billeder i din mail. Folk elsker at trykke på billeder, så det er bare om at udnytte det ved at indsætte aktive links i dine billeder, så de bliver guidet over på din hjemmeside.

4: Ikke at bruge overskrifter og afsnit

Der findes ikke noget mere kedeligt end at læse noget, hvor der ikke er afsnit eller overskrift, men bare en lang tekst. Derfor skal du selvfølge huske at inddele indholdet af din nyhedsmails. Så kan læseren nemt overskue det og kan nemt finde frem de afsnit denne gerne vil læse. Gør opdelingen så læsevenlig som muligt.

En pige der skriver et blogindlaeg
En kvinde der laeser en blog

5: Lave dine nyhedsmails for lange

Lad være med at gøre dine mails for lange. Hold dig gerne til et eller to hovedpunkter pr. nyhedsmail. Det forøger changen for at kunden vil læse det hele, hvis der ikke er for meget indhold, de skal overskue.

6: Ikke at inkludere en afmeldingsknap

Det er lovpligtigt at inkludere en afmeldingsknap i dine nyhedsmails i Danmark, så folk nemt kan afmelde sig, hvis de bliver trætte af at høre fra dig. E-mail services som Mailchimp giver ofte muligheden for at inkludere en afmeldingsfunktion i dine mails.

Vigtigheden af en god e-mail markedsføringsstrategi

En af de største fejl, du kan lave er, at begynde at sende e-mails ud til dine kunder, uden at have en plan for, hvad der er du gerne vil opnå. I e-mail markedsføringsplanen skal du angive fx, hvad det er dine mål er, hvordan du vil måle på resultaterne, hvordan du vil opnå dem, hvem der er din målgruppe, samt hvilket indhold du vil dele i dine nyhedsbreve.

Guide til at udarbejde en e-mail markedsføringsstrategi

  • Start med at finde ud af, hvad det er, du gerne vil opnå med din e-mail markedsføring.
  • Opstil KPI’er, der gør, at du kan måle på dine resultater.
  • Lav en brainstorm over, hvad det er, du gerne vil skrive om. I dine nyhedsbreve kan du skrive om, hvordan du bringer værdi til dine kunder. Det kan være tilbud på dine produkter, hvordan dine produkter løser en behov, modtageren måtte have osv.
  • Det er vigtigt at definere din målgruppe, hvem er det, du gerne vil sende mails til. Det kan sagtens være at det kan være en god ide at sende forskellige mails ud til forskellige målgrupper. Jo mere du segmenterer din e-mail liste, jo mere relevant indhold, kan du sende til dine kunder.
  • Du skal også finde ud af, hvor ofte du vil sende e-mails ud til kunder. Skal det være ugentligt, hver anden uge, månedligt?