Sådan planlægger du dit digitale content

Sådan skaber du en god content calender for deling af content (indhold) i din virksomhed

Virksomhedsblogs kan være svære at generere leads til, hvis du ikke passer på. Bevares, du kan sagtens putte morskab og sjov ind i bloggen med sange, citater og film, men nogle gange skal du fokusere på at have et mere forretningsblik på din blog.

Hvornår opdaterede du sidste gang din blogs kalender? Hvornår noterede du dig relevante events og messer på forkant og samtidig noterede, hvad der vil påvirke din ideelle forbruger/kunde? Ved at vide hvad der påvirker din ideelle læser eller ideelle forbruger har du mulighed for at planlægge dit content ud fra det. Det betyder, at du kan skabe skræddersyet content, som taler direkte til dem.

av en plan over dit digitale content

Administration af content (indhold)

Det er her, hvor en content calender drastisk vil reducere presset fra dig ved at finde ud af på forhånd, hvad der skal skrives om.

Lad dig ikke skræmme af termet ”content calender”. De er ikke svære at skabe. Det eneste, du har brug for, er et regneark (Microsoft Excel kan eksempelvis bruges). Du skal oprette en tabel i regnearket.

  • Hvad for noget content skal du inkludere i din blogs content calender?
  • Skriv en liste med tre ting som har forandret sig i din industri i det sidste år
  • Skriv om foreslåede industriændringer og kommende lovændringer.
  • Aktuelle forretningsevents/messer
  • Blogindlæg om deltagelse ved disse forretningsevents og messer samt hvad der skal gøres efter eventet/messen
  • Interviewe nogle velkendte personer fra samme industri (det kan være videoblogs, hvis der er mangel på tid)
  • Interviewe nogle af medarbejderne i din virksomhed
  • Interviewe dine kunder/forbrugere (hvis det bliver gjort rigtigt, vil de ligeledes promovere dig)
  • Have en dialog med personer uden for din industri og skriv om deres opfattelser af din virksomhed

Du har behov for en content calender, fordi det er en essentiel måde at maksimere profit og effektiviteten af din blogging. Og her er hvorfor….

1. Meningsfuld plan – En content calender giver et overblik over eksisterende temaer gennem en 30 dages, 60 dages eller 90 dages plan. Det er mere usandsynligt, at du publicerer indlæg på slum og uden planlægning, end hvis du har en plan for udarbejdelsen af content. Dette vil give en rytme og et flow til din blog.

2. Variation er ikke et tilfælde – For at udvide tanken bag en rytme til dine skriverier og indlæg skal du ligeledes planlægge variation til type, design, stil og længden af blogindlæg. Det kan være, at du vil adskille ”Sådan gør du det…”, ”Top 10 over…” osv. fra hinanden. Når du og din blog begynder at have en trækkraft og få følgere, skal du sikre, at der er noget content for alle hver uge. Du vil ikke have ”Sådan gør du…” to eller tre uger i træk. Afhængig af hvordan du har brandet dig selv og dit content, kan det være, at du skal overveje at tilføje videoblogs til din plan for at give lidt kulør på din blog

3. Ansvarlighed – Følelsen af dårlig samvittighed hvis du misser en deadline. Det er ikke nemt at ignorere, at der allerede er gået en uge, og du har endnu ikke fået tjekket nogle punkter af i din kalender. Når du først er begyndt at blive sløset med din kalender og bloggen, skal du passe på. Det kan være, at du ender med at skulle skrive 4, 6 eller endda 8 blogindlæg på samme tid.

4. Kur mod skriveblokering – Ved at brainstorme flere emner på én gang, reducerer du muligheden for, at du sætter dig ned ved computeren, og tiden er løbet ud, deadlinen har passeret, og du har ikke nået at poste et nyt blogindlæg, fordi dit hoved er tomt for ideer.

5. Skriv det og de vil komme – Konsekvent vil det at skrive kvalitetsblogs sikre flere følgere, fordi du bliver anset for at være en stabil og troværdig kilde for værdifuld content. Du vil se dine RSS følgere stige sammen med antallet af kommentarer, Facebookdelinger og Retweets.

Skriver tekst til sin hjemmeside
Planlaeg dit digitale content

Sådan implementerer du en solid plan for din blog

1. Visualisere det – Når du kigger på en blank måned i kalenderen, skal du starte med at udvælge og engagere dig for specifikke dage til bloggen. Inddrag følgende overvejelser:

  • Vil ferier blive en faktor i forhold til udarbejdelsen af content og/eller publiceringen af blogindlægget?
  • Er der nogle rejseplaner eller pauser, som skal integreres i planlægningsskemaet?
  • Er der nogle specifikke industrievents eller messer, som der kunne blive skrevet om?

2. Brainstorming – Begynd med at skrive emner som du vil have med i din blog op på en liste. Nogle af emnerne kan være større emner, der kræver en serie af indlæg, før det vil være fyldestgørende nok. Dette skal du vide før tid, da de skal publiceres i en sekvens af blogindlæg. Medtag de kategorier du har opsat på din blog ind i dine overvejelser.

3. Planlæg – Nu hvor du har udvalgt nogle specifikke dage, skal du tage dine emner og indsætte dem i kalenderen i disse specifikke dage. Mens du gør dette, vil du sandsynligvis komme på flere koncepter og emner. Derfor kan du flytte rundt på emnerne, så sekvensen bliver mere logisk.

4. Lad os begynde – Mens du har din liste over emner ved hånden, skal du skrive et par linjer eller punkter for at indsnævre dig i hvilken retning, dit blogindlæg skal have. På den måde sikrer du, at du ikke mister de ideer og punkter, som du oprindelig havde tiltænkt, når du vender tilbage til listen, end hvis du kun havde gemt punkterne i hukommelsen.

5. Det handler ikke kun om mig – Hvis du planlægger at benytte nogle af dine blogindlæg til promovering af dine services eller produkter, skal du sikre dig, at disse indlæg ikke kommer for hyppigt. Maks et par gange om måneden. Du ønsker at give så meget værdi til din besøgende/til modtageren som muligt, uden at det skal konstant skal ligne en reklame for din virksomhed.

6. Timing er alt – Når du beslutter dig for at reklamere for dine services og produkter, skal du maksimere dialogen (kommentarerne) ved at planlægge disse indlæg til de dage og tidspunkter, hvor der tidligere har været flest klik og interaktioner på bloggen.

Hvis du ønsker at udvikle et stærkere følge på din blog, øge dialogen (kommentarerne), øge salget og reducere din angst for blogging, skal du forpligte dig for mindst en 30 dages content calender. Det behøves ikke være en fremfarende kalender. Brug et regnesark, din emails kalenderprogram eller Google Calender. Det er ikke vigtigt, hvor du får det nedskrevet. Du skal bare starte med at lege med konceptet og så udfylde hullerne.

Du bliver taknemmelig for, at du gjorde det.