Af Camilla Strangholt Cramer

Sådan får du flere loyale e-mailabonnementer

Kommunikation er et fantastisk værktøj – Især når det bliver brugt korrekt og på de korrekte platforme. Ellers kan du risikere, at du kun laver støj på linjen til dine modtagere og potentielle kunder fremfor at sælge dine produkter.

E-mail marketing er en kommunikationsform, der bestemt ikke skal undervurderes. Hvis du får integreret og brugt e-mail marketing korrekt i din virksomhed, så vil du opnå flere salg, og du vil få flere loyale kunder.

Vi har her samlet fem vigtige punkter til, hvordan du får flere loyale emailabonnementer til dine nyhedsbreve.

1. Lok modtagerne til – Og skuf dem ikke

Ligegyldigt om du starter fra bunden og med nul nyhedsbrevsmodtagere, eller om du i forvejen har en god portion nyhedsbrevsmodtagere, er det vigtigt, at du konstant får nye modtagere. Dette skyldes, at du kan komme ud for, at dine nuværende modtagere konsekvent sletter dine nyhedsbreve fra deres indbakke uden at få dem læst, fordi de nu har modtaget dem så længe. De ser dine e-mails som spam og støj på linjen, og enten afmelder de sig din liste, eller også står de stadig på listen, men du får ikke noget ud af at sende noget til dem. Nye nyhedsbrevsmodtagere holder det hele frisk, og de vil være tilbøjelige til at læse dine nyhedsbreve.

Så hvordan lokker du nye modtagere til, og samtidig ikke mister dine nuværende modtagere? Først og fremmest kan det gøres med specielle tilbud, informationer om nye produkter og trends, specielle arrangementer kun for nyhedsbrevsmodtagere, hyppige konkurrencer som kun gør sig gældende for dine modtagere og så videre.

Altså, sagt med andre ord: hold dine modtagere til ilden med specielle fordele. På den måde føler dine modtagere sig værdsat, og de føler, at de får noget ud af at modtage dine nyhedsbreve.

2. Skab et naturligt flow

Dette betyder, at du ikke skal sende for mange nyhedsbreve, da de så helt sikkert vil blive – ligegyldigt om de er relevante og fulde af fordele – støj i dine modtagers indbakker. Dine modtagers e-mailindbakker skal ikke flyde over med nyhedsbreve fra din virksomhed, medmindre der er en god grund til det. En god grund kan eksempelvis være en e-mailkampagne, der løber hen over ti dage. Der vil det være meget naturligt at sende nyhedsbreve ud, som tæller ned til, hvornår kampagnen udløber – Såfremt det kan gøres på en spændende og fangende måde. Ellers vil et naturligt flow måske være et par gange om måneden. På den måde glemmer dine modtagere heller ikke, hvorfor de modtager dine nyhedsbreve, hvorfor de overhovedet har meldt sig på listen, og de vil heller ikke føle, at du glemmer dem.

3. Formålet med dine nyhedsbreve

Inden du formulerer, designer og sender dine nyhedsbreve ud, skal du have styr på selve formålet med dem. Hovedformålet er typisk at opnå øget salg af dine produkter, men dertil kommer formålet med det enkelte nyhedsbrev.

Er formålet at få vist modtagerne, at der er en konkurrence i gang? At de kan få en rabatkode til din webshop? At de nu kan tilmelde sig et ekstraordinært arrangement? Hvis der ikke er mange konkurrencedeltagere, mange der har benyttet sig af rabatkoden, eller mange der har tilmeldt sig det særlige arrangement, kunne det tyde på, at formålet og eventuelt indholdet i nyhedsbrevet ikke har været tydeligt og tillokkende nok. Hvis dette er tilfældet, vil meningen med det enkelte nyhedsbrev falde til jorden.

4. Relevant indhold

Generelt er det vigtigt, at du formulerer relevant og fangende indhold til dine modtagere. Hele pointen med dine nyhedsbreve er, at de skal blive læst, og hvis dine modtagere finder dine nyhedsbreve interessante, vil de blive ved med at modtage og læse dem. Dermed bliver de til loyale e-mailabonnementer. Selvom din hovedpointe med dine nyhedsbreve er at skabe øget salg, så kan du ikke gennemtvinge salget med uendelige salgsknapper i dine nyhedsbreve. Dine læser vil ikke tvinges til noget. I stedet skal det falde dem naturligt at trykke på salgsknappen, fordi de har læst og lært noget relevant fra dig, din virksomhed og dine nyhedsbreve.

Det er ikke kun vigtigt, at indholdet i dine nyhedsbreve er relevant og spændende. Det samme er gældende for det, du vælger at skrive i emnefeltet til dine modtagere. Emnefeltet er blikfang, ligesom en overskrift i en avisartikel er det. Så hvad vil få dig til at læse videre? Og endnu vigtigere, hvad vil få dine modtagere til at læse videre? En måde, hvorpå du kan undersøge, hvilke emner der virker, og hvilke der ikke gør, er at splitteste dem. Det vil sige, at du sender forskellige emnefelter ud til dine modtagere, så gruppe A får et emnefelt, gruppe B får et andet, og gruppe C får et helt tredje. Indholdet i nyhedsbrevene er det samme, selvom emnefeltet varierer. Således kan du måle, om et af emnefelterne giver flere visninger og interaktioner med modtagerne. Hvis dette er tilfældet, er det den type af emnefelt, som appellerer til dine modtagere.

5. Målret indholdet til dine modtagere

Når du har dine modtagere samlet et sted, har disse måske tilmeldt dine nyhedsbreve ved at udfylde en række af oplysninger. Hvis dette er tilfældet, er det oplagt at oprette undersegmenter til din samlede modtagerliste. Det kan være undersegmenter såsom geografi, køn og alder. På den måde vil du kunne målrette indholdet i dine nyhedsbreve endnu mere. Så de emner, som er relevante for især kvinder, kan du sørge for kun bliver sendt ud til kvinderne på din modtagerliste. Hvis det er emner, der kan være aldersbestemt, segmenterer du dine modtagere i forhold til deres alder. På den måde mindsker du risikoen for, at dine modtagere vil se dine nyhedsbreve som irrelevante og uønsket, hvilket kan få dem til at afmelde sig din liste.

Når du skriver nyhedsbreve, handler det ikke kun om salg. Det handler om at vise dine modtagere, hvorfor netop de modtager nyhedsbrevet, hvorfor indholdet er relevant for dem, hvorfor de skal blive ved med at modtage nyhedsbrevene og hermed blive loyale e-mailabonnementer, og hvad de får ud af at modtage nyhedsbrevene. Alle disse spørgsmål skal besvares hver gang, inden du sender et nyhedsbrev ud.

Jeg håber, du kan bruge de fem punkter i din e-mail marketing. Har du spørgsmål til mit blogindlæg eller e-mail marketing generelt, er du velkommen til at kontakte mig.