En kvinde der laeser et nyhedsbrev

Hvordan kan du bruge professionelle bloggere i din markedsføring

Som en lille virksomhed, der lige er gået i gang med online markedsføring, kan udsigterne til at arbejde sammen med eksterne bloggere virke skræmmende. Det tager lidt tid at finde autoritative bloggere inden for ens branche og overtale dem til at inddrage din virksomhed eller dine produkter i deres blogs. Du bliver som virksomhed også nød til at afgive noget af kontrollen af, hvad der bliver skrevet om din virksomhed. Men selvom det kan virke skræmmende, kan der være rigtig god mening i, at bruge bloggere i din markedsføring.

Derfor har du brug for bloggere

Bloggere kan hjælpe med at gøre dit brand kendt. Alle blogger har følgere, som læser deres blogs. Hvis du kan få bloggere til at skrive om din virksomhed, deler de det med deres følgere, som deler det med deres venner på sociale medier osv. Lige pludselig har du fået kendskabet til virksomhed bredt ud til mange potentielle kunder.

Lær fra udefrakommende ekspertise

Lige meget, hvor erfaren du er i din branche, kan du altid få noget ud af at lære noget nyt. At læse blogs kan give dig indsigt i ny udvikling inden for din branche, ny hændelser og andre faktorer, der kan gavne din virksomhed. Ud over det kan det, at gennemse internettet for ny viden, give dig ideer til din egen blog (hvis du har en).

Kan gøre brug af hinanden

Bloggere udgør en god mulighed for at få gavn af hinandens netværk. Hvis en blogger indvilliger i at nævne dig eller din virksomhed i hans eller hendes blog, vil du automatisk få synlighed overfor dennes følgere. Hvis bloggeren linker til din hjemmeside, vil du fx forhøje changen for at få følgerne ind på din side. Samtidig kan dine kunder også have interesse i at følge bloggeren, hvis denne skriver om noget, de har interesse for, hvilket de ofte gør, hvis du har fundet nogle bloggere, der er inden for dit univers.

Professionelle bloggere

Letter anmeldelser og brand image

Det er også muligt at opbygge dit brand image ved at spørge bloggere om at anmelde dine produkter og services. Det er en perfekt mulighed for uafhængige bloggere, som skal opbygge et navn for dem selv. Hvis du sender nogle gratis eksemplarer af dit produkt, kan du ofte overtale bloggeren til at skrive en anmeldelse af det. Sådan en video vil opbygge dit image og forøge din synlighed gennem de inbound links, som samarbejdet giver.

Engagering med fælleskabet

At besøge eksterne blogs ofte, giver dig en mulighed for at engagere et udefrakommende publikum. Bloggere i din niche har højst sandsynligt opbygget en stor skare af følgere, som deltager aktivt i diskussioner i blogs. Ved at deltage i diskussioner har du mulighed for at opbygge dit brands image.

Hvordan du finder bloggere i din niche

Det kan være svært at finde bloggere inden for din branche, isæt hvis du er i en niche branche. Der er dog flere værktøjer, du kan bruge til at finde relevante bloggere, der kan skrive om dit brand.

Blog oversigter

På nettet kan du søge efter oversigter for blogge inden for forskellige brancher. Blog kataloger er en anden måde, hvorpå, du kan finde relevante blogs.

Søgninger på sociale medier

Søg efter grupper eller sider på sociale medier, der har relevans for din virksomhed. Her diskuterer brugerne ofte, og bloggere engagerer sig ofte i diskussionerne.

Hvordan du skaber kontakt til bloggere

Når du har fundet frem til bloggere, der kan være relevante for din virksomhed, er det tid til at skabe kontakt til dem. At anmode dem om at samarbejde med dig, kan være skræmmende, men det behøver det ikke være. Det starter som regel bare med en høflig introduktion.

skab relationer med dine kunder

Hvis du har fundet en blogger på de sociale medier, kan du starte med bare at sende dem et direkte besked på det medie, hvor du har fundet dem. Du behøver ikke være helt specifik her i starten, men bare introducerer dig selv og sig, at du har et forslag til et samarbejde, der kan gavne jer begge, og om personen har lyst til at tage et møde med dig. Du kan også tage kontakt til bloggere via e-mail eller via kommentarfeltet i deres blog.

Når du møder bloggeren første gang

  • Start med at introducere dig formelt, men vis også gerne noget personlighed.
  • Vis at du har læst deres arbejde, fx ved at snakke om en af de blogs, du har læst, som virkelig interesserede dig.
  • Vær direkte med din forespørgsel. Lad være med at skjul dine intentioner. Hvis du vil have bloggeren til at fx anmelde et af dine produkter, så bare sig det.

Husk at det tager tid at opbygge længerevarende relationer, så lad være med at forvente store resultater med det samme bare fordi, at du har lavet et samarbejde med en blogger. Det tager tid at opbygge image, men det kan resultere i stor værdi for dit brand, hvis du ikke er for utålmodig.