Hvordan fastlægger du din kernemålgruppe?

Når du vil udvikle din virksomhed, er det første trin at identificere den ideelle forbruger/kunde. For eksempel, hvis du har klarlagt, hvem den perfekte forbruger er, når du udarbejder en marketing- og salgsstrategi, har du mulighed for at målrette din strategi til de helt rigtige personer.

Læs mere og lær hvordan du hurtigt kan vælge den perfekte forbruger til din virksomhed.

Seks punkter til fastlæggelse af din kernemålgruppe

1. De værdsætter, hvad du værdsætter

Det giver ingen mening at markedsføre til personer, som ikke finder det, du har og sælger, værdifuldt. Det vil være som at forsøge at sælge hundemad til en katteejer; ligegyldigt hvad dit eget værdiforslag eller pris er, så vil de ignorere dig. Ligesom katte.

Hvis de ikke er det mindste interesseret i, hvad du sælger, så skal du ikke spilde din eller deres tid.

I stedet skal du identificere de personer, som er interesseret i det produkt eller den service, som du sælger. Dernæst skal du skabe en skarp og fangende besked til dem, som starter en dialog mellem dig og dem.

2. De er villige til at betale dig

Regel 1 inden for salg og marketing: vælg forbrugere/kunder som har penge, og som er villige til at betale for det, du tilbyder/sælger. Denne regel bygger videre på den første idé, som er, at det ikke er alle, som værdsætter, hvad du har, eller som har midlerne til at betale dig. Dette resulterer i et almindeligt salgsproblem; de har brug for dig, men de har ikke økonomien til det.

Mange sælgere bliver fanget af dette, hvilket de nemt kunne have undgået ved at spørge ind til en mulig betaling i starten af diskussionen/samtalen. En anden måde at undgå det på er at offentliggøre ens priser.

3. De værdsætter, hvad du laver

Identificer de personer, som værdsætter dine evner inden for skræddersyning af et produkt eller skræddersyning af en proces, som møder deres unikke krav og behov.

Hvis ikke du kan skabe værdi for din kunde, skal du bruge tid og ressourcer for at genudvikle produkt, pakning, proces og resultat.

4. De er nemme at arbejde sammen med

Der er specifikke kunder, som er direkte umulige at arbejde sammen med. De er krævende, for detaljeorienteret og direkte grove. De vil manipulere, kræve og vride dig for ændring af pris, og de vil tage alt din tid og alle dine ressourcer.

Enten skal du helt undgå dem eller kræve nok i betaling så du bedre kan kapere deres opførsel. De er nok den perfekte kunde for din konkurrent. Nogle kunder er bare ikke værd at få på krogen som samarbejdspartner.

Find i stedet nogle kunder med en kultur og indstilling, som er nem at arbejde sammen med. Hvis du opdager, at en kunde ikke er en god partner, skal du kommunikere det ud. ”Ud fra hvad jeg har lært om din virksomhed, mener jeg ikke, at vi kan servicere dig på den måde, som du fortjener at blive serviceret på. Må jeg anbefale en anden producent?” Giv dem så et visitkort fra din mest hadet konkurrent.

5. De udvikler din viden

Det kan være tillokkende at arbejde med den samme gruppe af forbrugere og lave de samme opgaver/produkter igen og igen. Dog vil du ikke opleve en udvikling, og hvis du ikke udvikler dig, vil du blive tilsidesat for en konkurrent, som udvikler sig.

Søg efter forbrugere/kunder og situationer, som vil udfordre dig. Det vil kun gøre dig og dit produkt bedre. Derudover vil de være med til at motivere og udfordre dit team.

6. De kan introducere dig til nye kunder

Den bedste reklame for din virksomhed kommer fra anbefalinger, fordi de har de laveste omkostninger, men samtidig den højeste værdi med meget lidt konkurrerende pres. Hvis en forbruger ikke kan eller vil introducere dig til andre potentielle forretningsmuligheder, vil de have en lavere værdi end en anden forbruger, som gerne vil introducere dig for andre nye aftaler.

Kig efter forbrugere/kunder som har en historik med at promovere leverandører til andre. Det kan gøres gennem fælles marketing eller gennem aktiviteter med offentlige relationer.

Find din kernemålgruppe

Brug de seks punkter og du er på vej til at få mere viden om forbrugerne – Samtidig med din virksomhed vokser