Hvordan får du folk til at læse det, du skriver?

Udarbejdelsen af artikler er en effektiv måde at få trafik på din hjemmeside eller blog. Dette skyldes, at hele internettet samler lister af hjemmesider i forhold til popularitet, som måles ud fra de bedste søgevenlige søgeord/nøgleord, der bliver tastet ind på de store søgemaskiner (Google, Yahoo, Bing osv.). Derfor skal dine artikler omhandle emner, som er populære blandt internetbrugere. Dette kaldes søgemaskineoptimering (Search Engine Optimization), eller SEO som det forkortes til i marketingbranchen. At være i stand til at skrive artikler som integrerer disse nøgleord/søgeord er bare en del af at bruge artikler som et marketingværktøj.

Men hvordan sørger du for, at læsere kommer tilbage for at læse flere artikler på din hjemmeside? Du kan bevare deres interesse ved at skrive om nye og spændende emner og ved at gøre det nemt for dem at skimte gennem de forskellige artikler. Lad os kigge på nogle af de komponenter, som kan hjælpe dig med at skrive artikler, som folk rent faktisk vil læse.

laese briller

Sådan-gør-du-artikler

Personer, som bruger meget tid på internettet, kan søge online af forskellige grunde, men udfaldet er altid at få viden. En af de mest populære grunde er at søge efter information om, hvordan nogle ting kan gøres, altså: ”sådan gør du…” Ligegyldigt om det er simple instruktioner, detaljeret informationer eller tekniske instruktioner, så prøver personer at finde ud af, hvordan noget skal gøres, fordi de ønsker at gøre det selv – dog ikke uden skrevne instruktioner fra internettet.

Som skribent af artikler kan du trække på det publikum ved at give nogle letlæselige og letforståelige instruktioner. Du kan holde det simpelt ved at skrive det som trin-for-trin instruktioner, eller du kan tilføje illustrationer, billeder af det igangværende arbejde eller måske videoinstruktioner. Hvis du har et specifikt feltområde, som du kender meget til, så kan du med fordel skrive artikler om det og opstille artiklerne som ”Sådan gør du…”, så andre kan lære af dem.

Wordpress dashboard

Nummererede lister

Personer, som søger efter information på internettet, har behov for at læse artikler, som inkluderer denne information, som de søger efter i et ligefremt og simpelt format. Nummererede lister kan give dette letlæselige format. Ved at bruge en nummererede liste kan du ofte komme meget information i kun én liste og inkludere mange nøgleord og ideer. Dog er det anbefalet, at hvis du skriver nummererede lister i artikler, at du kun opremser et begrænset antal af emner (maks. syv til ti). Flere end syv til ti vil overvælde din læser, og de vil hurtigt miste interessen.

Personlighedstests, afstemninger og spørgeskemaer

Dette er et fantastisk værktøj, som en skribent kan anvende for at øge artiklernes popularitet. Hvorfor? Fordi personer gerne vil lære mere om dem selv, og det vil de så meget, at de gerne vil tage små ”tests”, stemme i afstemninger og besvare spørgeskemaer for så at kunne se, hvilket resultat der kommer ud af det, og om det er det resultat, som de forventede. Dette er et godt og ofte tilsidesat skriveformat, som kan give fremragende resultater og masser af læsere, hvis det er brugt og udført korrekt.

Kommentarer

Når du skriver artikler, kan du øge chancerne for, at andre vil finde tilbage til din hjemmeside ved at udstyre artiklerne med et kommentarfelt. Dette giver mulighed for, at læserne kan efterlade personlige beskeder omhandlende artiklen. Dette er meget populært på blogs, men det kan blive tilpasset til hjemmesider for at øge trafikken.

Kommenter artikler paa din hjemmeside

Emne

Det er værd at nævne at for at få skabt en interesse for din hjemmeside, så skal du skrive artikler, der har interessante, relevante og hyppigt søgte emner. Vi anbefaler, at du medtænker, at nyheder eller forretningsevents er de bedste emner. Emner som sundhed, personlig pleje, hjem og have, forhold samt penge og karriere vil altid være populære emner at skrive om. Så disse er selvfølgelig (hvis de er relevante) gode at inkludere på din hjemmeside for den bedste søgbarhed.

Størrelsen betyder noget

Du vil gerne have, at dine læsere bliver længe nok på din hjemmeside, så de får læst dine artikler. Sørg derfor for at dine artikler har en længde på 400-500 ord. Tænk på det sådan, at du ønsker, at artiklen skal få den besøgende til at besøge flere af dine hjemmesider, og hvis artiklen bliver meget længere end de 400-500 ord, vil du miste læsernes interesse. Dette vil lede til, at de ikke kommer tilbage, og at de ikke klikker videre for at læse flere artikler eller andet.

Du kan altid segmentere længere artikler op i flere og kortere artikler ved at bruge kapitler eller ved at skabe en serie af artikler omhandlende samme emne. På den måde vil læseren komme tilbage for at få mere viden om emnet. Nogle personer bruger endda denne metode i nyhedsbreve, hvor de sender bider af samme artikel ud over flere dage eller uger for at få de tilmeldte modtagere til at forblive interesseret og hermed blive ved med at være tilmeldt deres nyhedsbreve. Dette kan også være en glimrende metode til at øge trafikken til hjemmesiden.

Par der kigger på en hjemmeside

Indlægsartikler

Dette er en kort artikel, som er skrevet for at få en persons opmærksomhed, og som er skrevet for at få dem til at klikke på linket til din hjemmeside for at lære mere. Til denne type af artikel skal du skrive en fangende titel eller frase, som med det samme vil fange læserne og få dem til at besøge hjemmesiden for at læse alt om dette emne.

Kvinder der laeser tekst på en hjemmeside

Med øvelse og forsøg kan og vil din artikelskrivning øge trafikken til din hjemmeside. Prøv at skrive om populære emner som er baseret på søgemaskinernes mest søgte emner og se, hvordan din hjemmesidetrafik stiger med en fast deling af artikler.