Guide til at skrive et godt nyhedsbrev

Når du skriver et nyhedsbrev, skal du tage hensyn til den tid, det vil tage for modtageren at læse og forstå budskabet i mailen. Folk leder altid efter ny information, men de har ikke så meget tid til det. Derfor vil de gerne hurtigt kunne få ny information.

Derfor skal du designe dit nyhedsbrev, så det er nemt og overskueligt for dine kunder. Der er mange e-mail services, der tilbyder skabeloner, der gør det nemt for dig at designe dit nyhedsbrev.

En mand der laeser et nyhedsbrev

Råd til at skrive et nyhedsbrev

Når du skriver et nyhedsbrev, er der flere ting du skal have fokus på. Husk at du skal overbevise læseren om, at de skal blive ved med at være kunde hos dig.

1: Målretning

Før du starter med at skrive et nyhedsbrev, er det vigtigt, at du tænker over, hvad det er formålet med nyhedsbrevet er, samt hvem det er henvendt til, og hvad nyhedsbrevet skal indeholde. Bestem hvem du skriver til, hvad du skriver om, og hvornår nyhedsbrevet skal sendes ud.

2: Indholdet af dit nyhedsbrev

For at få læserens opmærksomhed, er det vigtigt, at indholdet i nyhedsbrevet er tilpasset til modtageren. Indholdet skal skabe værdi for den, der læser det, ellers gider de ikke bruge tid på det.

3: Interaktive nyhedsbreve

Det er en god ide at gøre dit nyhedsbrev så interaktivt som muligt. Inkluder gerne en sektion, hvor læseren kan komme med kommentarer til nyhedsbrevet. På den måde får du etableret tovejs kommunikation med dine kunder, og du kan nemmere finde ud af, hvad de syntes, der var godt i dit nyhedsbrev, og hvad der var dårligt.

En pige der skriver et nyhedsbrev

Guide til at skrive et nyhedsbrev

Her er en simpel guide til at skrive et nyhedsbrev.

A: Hav en overordnet strategi klar for dine nyhedsbreve. Hvad er det du gerne vil opnå med dem? Opstil gerne KPI’er, der gør det muligt at måle effektiviteten af dine nyhedsmails.

B: Du skal vide hvem dine kunder er, der modtager dit nyhedsbrev. Hvilke produkter har de fx købt? Hvilke produkter har de vist interesse i? Det gør det nemmere, at skrive indhold, der er relevant for lige præcis dem, hvilket forøger changen for, at de vil læse nyhedsbrevet.

C: Skriv gerne om, hvad der er sket af relevante ting i din virksomhed, der kan have relevans for kunderne. Hvis du sender nyhedsbrev ud til lokale kunder, kan du også skrive om, hvordan din virksomhed engagerer sig i lokallivet osv.

D: Skriv en spændende emnelinje. Lad være med at skrive ”nyhedsbrev for marts måned” i din emnelinje. Skriv noget i emnelinjen, der får dine kunder til at blive nysgerrig og giver dem lyst til at åbne mailen.

E: Test hvad det virker. Lav gerne split-test af billeder, emnelinje osv. for at finde ud af, hvordan du bedst får dine kunder til at åbne dine nyhedsmails.

F: Lav mange afsnit i dine nyhedsbreve. Gør det så overskueligt som muligt for dine kunder at læse nyhedsmailen. Vi læser ofte nyhedsbreve og hjemmesider, som vi læser aviser. Vi kigger på overskrifterne for at finde frem til det, der har værdi for os. Derfor er det vigtigt, at dine overskrifter giver kunderne lyst til at læse det. En tommefinger regel er, at der skal være lige så meget tomt, som der skal være indhold i et nyhedsbrev.

G: Inkluder gerne en del knap i dine nyhedsmails, så læserne nemt kan dele indholdet på sociale medier.

Ved at følge disse simple råd, går du ikke helt galt i byen med din e-mail markedsføring. Du er velkommen til at kontakte os, hvis der er noget, du er i tvivl om.