Facebook annoncering

Af Hasse Valentin Hansen

Guide til at oprette remarketing annoncer på Facebook

Facebook giver generelt fantastiske muligheder for at målrette ens annoncer, så det er muligt at nå ud til en specifik målgruppe. For nogle år siden lancerede Facebook funktionen Custom Audience, der siden da har haft en stor betydning for, hvordan man kan målrette ens annoncer.

Custom Audience-funktionen gør, det muligt at målrette ens annoncering mod personer, der tidligere har været inde på ens hjemmeside. Det er det, der på dansk hedder brugerdefineret målgruppe. Der er flere muligheder for målretning. Det kan fx være mod alle, der har været inde på ens hjemmeside inden for et bestemt tidsperiode, eller det kan være mere specifikt mod personer, der har været inde på ens side, men ikke købt noget. Kort sagt så har Custom Audience taget målretningen af annoncer til et helt nyt niveau, og vi anbefaler altid vores kunder at arbejde med Remarketing.

Det lyder måske besværligt at komme i gang med remarketing, men det er det ikke. Det gode ved remarketing er, at når du først har sat det op en gang, så vil det bare køre. Jeg vil i dette indlæg præsentere en kort guide for, hvordan du opretter en remarketing-kampagne på Facebook.

Step 1 – Opsæt din Facebook Pixel

Det er nødvendigt at opsætte en Facebook pixel på din webside for at anvende brugerdefineret målgrupper. En pixel er et lille stykke kode fra Facebook, som du indsætter i headeren på alle dine sider. Det er for at kunne måle de handlinger, brugerne gør på din hjemmeside. Hvis du allerede har opsat din pixel, så kan du bare springe dette punkt over.

Du opsætter pixel’en ved at gå ind under værktøjer → aktiver → pixels i din Business Manager konto på Facebook. Så trykker du på den grønne knap, hvor der står opret pixel. Så skal du give din pixel et navn, hvorefter Facebook vil guide dig gennem opsætningen af den. Det kodestykker du får af Facebook skal du som sagt indsætte i headeren på alle dine sider.  Hvis du synes, at Facebooks guiden er for kompliceret, findes der flere plugins, du kan bruge til at indsætte koden på din hjemmeside, bl.a. pixelyoursite

Step 2 – Opret dine Custom Audience-målgrupper

Det næste, du skal gøre, er at oprette dine Custom Audience-målgrupper. Det gør du under værktøjer → aktiver → målgrupper. Under målgrupper klikker du på den mulighed, der hedder opret brugerdefineret målgruppe. Her får du flere valgmuligheder til, hvilken slags brugerdefineret målgruppe, du vil oprette. Den mest benyttede er webtrafik, altså personer der har været inde på din hjemmeside. Det er også den målgruppe, jeg laver denne guide ud fra.

Når du trykker på webtrafik, vil du komme ind i et vindue, der ser sådan her ud, hvor du har nogle forskellige muligheder.

Opret brugerdefineret maalgruppe på Facebook

Under webtrafik kan du fx vælge, om målgruppen skal indeholde alle, der har været inde på din hjemmeside. Du kan også vælge at lave en målgruppe med personer, der har været inde på en specifik side på hjemmesiden. Det kan fx være personer, der har været inde på din check-ud side, men som ikke har gennemført købet.

I de næste felt kan du vælge, hvor længe siden det kan være, at de har besøgt siden. Remarketing fungerer oftest bedst, når man rammer folk, der har været inde på din side for relativt kort tid siden. Derfor anbefaler vi som udgangspunkt, at du vælger et tidsinterval på mellem 7 og 10 dage. Det er dog forskelligt for virksomhed til virksomhed, hvad der fungerer. Så opret gerne flere målgrupper med forskellige intervaller for at teste, hvad der fungerer for lige præcis jer.

Step 3 – Opret din remarketing kampagne

Opret din kampagne i enten Power Editor eller annonceadministrator. Som udgangspunkt anbefaler vi at bruge Power editor, da der er flere muligheder for at administrere kampagnerne.

Giv din kampagne et navn – fx remarketing – og vælg auktion som type og konverteringer som målsætning

Step 4 – Opret dit annoncesæt

Så skal du oprette dit annoncesæt. Der skal du bare give dit annoncesæt et navn – fx remarketing 10 dage. I målgruppe vælger du det segment, du lige har oprettet.

Vi anbefaler at oprette flere annoncesæt til dine forskellige brugerdefinere målgrupper for at teste, hvad der virker bedst. Du kan fx prøve at ændre tidsperioden til 20 eller 30 dage. Du kan også eksperimentere med at målrette mod personer, der har besøgt forskellige sider. Det kan være check-ud siden, som nævnt tidligere. Hvis du sælger møbler, kan du også prøve at målrette mod personer, der har besøgt forskellige produktsider, fx stole. På den måde, kan du målrette annoncebillede og annoncetekst til lige præcis den målgruppe.

Step 5 – Opret annoncer

Så er det tid til at oprette selve annoncen. Start med at vælge, hvordan det visuelle udtryk i annonce skal se ud. Facebook tilbyder som udgangspunkt, at du kan lave din annonce med enten video eller billeder. Her kan du vælge om du vil oprette din annonce som et enkelt billede eller video, eller med flere videoer og billeder, der rotere mellem hinanden. Det kommer an på, hvad hensigten med annoncen er, hvad der er bedst. Hvis du fx skal promovere en produktserie eller et produktkatalog, kan det være en god ide at arbejde med flere roterende billeder, hvor du kan promovere flere produkter i samme annonce. Du kan også uploade dit produktfeed til Facebook og oprette et produktkatalog, hvorefter du opsætter dynamiske annoncer. Jeg vil kommer ind på opsætningen af dynamiske annoncer i et senere blogindlæg.

Når du har valgt det visuelle udtryk for din annonce, skal du give din annonce en fængende og skarp overskrift, samt skrive en tekst over billedet eller videoen. Der er også mulighed for at skrive en beskrivende tekst under billedet. Du kan prøve at eksperimentere med, hvordan dine annoncerne klarer sig med og uden beskrivelses tekst, for at finde ud af, hvad der virker på jeres målgruppe.

Så skal du indsætte det link, som annoncen skal føre hen til. Her er det vigtigt, at forbrugeren guides hen til en helt klar og skarp landingsside, der ikke tillader nogen tvivl om, hvad det er du gerne vil have forbrugeren til at gøre. At opbygge gode landingssider er en kunstform i sig selv, og det vil jeg også komme ind på i et senere indlæg.

Dets sidste du skal gøre er at give din annonce en call-to-action-knap. Ud fra den målsætning du har valgt til kampagnen, giver Facebook sig flere muligheder. Det er vigtigt, at call-to-action-knappen klart indikere, hvilken handling forbrugeren skal tage. Det kan fx. være køb nu eller tilmeld dig.

Splittest dine annoncer

Opret gerne 2-3 annoncer til hvert annoncesæt for at teste, hvad der virker. Du kan fx prøve at variere annonceteksten, skifte Call-to-action-knappen eller skifte mellem annonce med et billede eller en video og annoncer med flere roterende billeder og videoer. Kør evt. en testperiode, hvor du finder ud af, hvad der virker bedst, inden du vælger formatet til den endelige kampagne.

Når du har oprettet din annonce, så har du faktisk oprettet en remarketing kampagne på Facebook. Så kan du som sagt oprette flere annoncesæt med forskellige brugerdefinerede målgrupper for at finde ud af, hvad der virker.

Jeg håber, at I har fået noget ud af denne lille guide om remarketing på Facebook. I er selvfølgelig velkommen til at kontakte os, hvis I skulle have nogle spørgsmål.