Gode råd til at komme i gang med e-mail marketing

E-mail marketing behøver ikke være svært at komme i gang med. Jeg vil i dette indlæg fortælle, hvad fordelene er, og hvordan I kan komme i gang med jeres nyhedsbrev.

E-mail marketing giver virksomheder fantastiske muligheder for at få nye kunder og integrere med deres eksisterende kunder. Det er samtidig en billig form for markedsføring, og det er oven i købet nemt at komme i gang med.

Kort fortalt, så er essensen, at du sender nyhedsmails ud til dine kunder, der har givet tilsagn om, at du må sende mails til dem, og som du derfor ved er interesseret i at høre fra dig. Så i bund og grund, så er det en mulighed for at kommunikere med dine kunder og få skabt nogle længerevarende relationer til dem, hvilket kan resultere i stor vækst for din virksomhed.

En pige der skriver et nyhedsbrev

En mand der laeser et nyhedsbrev

3 fordele ved e-mail marketing

Der er mange fordele ved e-mail marketing. Her er tre fordele, som efter min mening er de vigtigste.

  • 1: Skab relation til dine kunder – Ved at sende e-mails til dine kunder, kan du skabe længerevarende relationer til dem, og dermed skabe loyale kunder til din forretning. Det kan du fx gøre ved at personalisere dine nyhedsmail, så dine kunder lærer dig bedre at kende.
  • 2: Målrette indhold – Med en segmenteret e-mail liste, kan du sende nyhedsbreve ud med indhold, der er relevant for lige præcis din målgruppe. Hvis du fx har en kæledyrsbutik, kan du segmentere din liste, så folk, der har katte, ikke får de samme nyhedsmails, som dem der har hund. Jo mere præcis du kan være i din e-mail markedsføring, jo mere succes får du med det.
  • 3: Mål dine resultater – Det er nemt at måle resultaterne af dine nyhedsbreve. E-mail services har indbygget analyse værktøjer, så du nemt kan se, hvor mange der fx åbner dine nyhedsmails. Desuden kan du integrere dine e-mailkampagner med analyseprogrammer som Google Analytics, så du kan se, hvad mange ordrer du får ind som resultatet af dine nyhedsmails. Det gør, at du nemt kan finde ud af, om din e-mail markedsføring giver resultater.
Der laves relationer med kunderne

Kom godt i gang med e-mail marketing

Det er ikke så svært at komme i gang med e-mail marketing, som man kunne forstille sig.

Det første du skal er at definere dine mål. Hvad er det, du gerne vil opnå med e-mail marketing? Det kan fx være, at du gerne vil sælge flere produkter, skabe bedre relationer til dine kunder, eller at du gerne vil have flere besøgende til dit website. Lige meget hvad dine mål er, er det vigtigt at definere dem. Det gør det også nemmere, når du skal måle effektiviteten af din e-mail markedsføring, samt din ROI (Return of Investment).

Når du har defineret dine mål, skal du faktisk kun bruge to ting for at komme i gang.

  • 1: – E-mail adresser – Den nemmeste måde at få relevante mail adresser på er, at spørge dine kunder. Det kan fx gøres ved en kontaktformular på din hjemmeside, hvor dine kunder kan skrive sig op til dit nyhedsbrev. En anden måde er en formular i din fysiske butik, hvor kunderne kan skrive sig op til dit nyhedsbrev. Du kan fx tilbyde dem en rabat kupon, hvis de samtidig tilmelder sig.
  • 2: – E-mail service – Du skal også bruge en e-mail service til at håndtere dine e-mails for dig. Der findes mange forskellige services på markedet, som du kan benytte dig af. Mailchimp er et af de mest kendte, og det er også det, vi oftest anbefaler. De fleste services tilbyder flotte skabeloner, der gør det nemt for dig, at sætte dine nyhedsbreve op.

Det sidste, du mangler nu for at komme i gang med e-mail marketing er noget indhold, du gerne vil dele med dine kunder.

Jeg håber, I har fået nået ud af denne lille introduktion til at komme i gang med jeres nyhedsbrev. Jeg vil i senere indlæg komme ind på forskellige strategier, hvordan du opbygger et godt nyhedsbrev, hvordan du segmentere din e-mail liste osv.