Glem aldrig det her når du laver Facebook annoncer

Facebook er det meste brugte sociale medie, og den bedste måde at sprede ordet fra din Facebookside er med Facebook annoncer. Der er mange gimmicks i reklameverdenen, men for at få opmærksomhed fra potentielle kunder fra en omfattende platform er Facebook en oplagt mulighed med flere end 1,15 billioner brugere (tal fra 2013).

Hver gang en potentiel kunde besøger Facebook, vil han/hun have mulighed for at se din annonce, og med annoncer kan du skabe fokus på brand, leads og delinger. Facebook kan vise, hvad en Facebook brugers venner har ’liket’ for nyligt. Dette giver brands og virksomheder et større råderum hver gang, deres Facebookside får en ’thumbs up’. For virksomheder er dette essentielt for opbyggelsen af et brands omdømme. Når der er så mange virksomheder, der reklamerer for produkter og services, vælger forbrugerne de brands, som de stoler på. En udvidelse her til vil være, at forbrugerne vil huske et brand bedre, som er blevet ’liket’ af en deres venner. Derfor vil synlighed på Facebook hjælpe til at promovere dit brand.

Facebook annoncering

Her er fire vigtige punkter til, når du skal starte med at lave Facebook annoncer

1. Brug tilbud i dine annoncer

Når du skaber tilbud til følgere og ikke-følgere er der mulighed for at opbygge en kundedatabase gennem en mail-liste. Ved at give et tilbud i annoncer skabes der en måde at spore nye kunder på. Når brugere/kunder bruger tilbuddet, vil dette skabe en historik/et opslag, som kan blive offentliggjort på deres venners startside/nyhedsside. Facebook tilbyder to typer af reklame: Facebook annoncer og promoverede opslag. Med Faceboo kannoncer kan du nå flere modtagere og opnå mere synlighed. Promoverede opslag er mere målrettet til brugere, som i forvejen ’synes godt om’ din Facebookside! Derfor er det vigtigt at benytte begge muligheder.

Med tilbud i Facebook annoncer skal du skabe et tilbud med henblik på at sælge et større produkt eller med henblik på at promovere produkter. Når det er feriesæson, er en måde at få flere konverteringer på, at kombinere ferietilbuddet med en gratis gave som køberen får i bytte for dennes mailadresse. Med brugerens mailadresse kan der endvidere tilføjes en ekstra rabat på et specifikt produkt. På denne måde opnår du en personlig måde at sende tilbud ud via mail, hvilket kan medføre flere salg. Opret en landing page til dit tilbud som brugeren bliver sendt videre til fra annoncen, og på denne landing page oprettes felter for navn og mail, der skal udfyldes. I samarbejde med annoncen oprettes et opslag på din Facebookside, som giver annoncen et ekstra skub. Du kan oprette yderligere rabatter og gratis graver, når brugeren foretager et køb.

Selvom begge muligheder (opslag og annoncer) har deres fordele og fungerer godt, så handler det alt sammen om miljø/kultur, og hvad dit mål er. Hvis du har få ’likes’, så start med Facebook annoncer der målrettes mod at få ’likes’ og at få følgere. Når du først har fået etableret et rimeligt antal følgere, så kan du starte med at promovere opslag fra din Facebookside. Det kan være opslag, som viser kommende events, tilbud og nyheder. Hvis du har faste følgere, vil disse se og muligvis dele dine opslag med deres netværk.

Unge-der-bruger-sociale-medier

2. Målret dine brugerdefinerede modtagere mod salg

Nogle gange er målet for en reklame simpel; øge salget. I det tilfælde er det, som giver mest mening at henvende reklamen til de personer, som allerede er leads; de kan eksempelvis være på din mailliste. Med tilføjelsen til segmentet ”brugerdefinerede modtagere” har du mulighed for at uploade din mailliste direkte til Facebook. Så når du opretter en Facebook annonce, kan du vælge din mailliste som ”brugerdefinerede modtagere”. Dette gøres, hvor målretningen/målgruppen vælges på skrivebordet til Facebook annoncer.

Lad os lade som om, at din virksomhed sælger barnevogne til babyer. Du har udarbejdet en liste med over 60.000 personer, som følger din blog, som har talt med en sælger, eller som har givet dig deres mailadresse. Det er disse personer, som du vil ramme på Facebook for at minde dem om din virksomhed. Brugerdefinerede modtagere vil være en perfekt måde at nå ud til de 60.000 personer, da de allerede har udvist interesse for din virksomhed, og så konverterer dem om til aktive kunder!

På samme tid vil nogle af de 60.000 personer måske allerede være kunder, som du ikke ønsker at ramme på Facebook, da det vil være spild af reklamepenge. For at undgå at reklamere til personer som allerede er kunder, kan du oprette en fil med mailadresser på dine nuværende kunder (taget fra dit Customer Relationship Manager System (CRM)). Opload listen til dine ”brugerdefinerede modtagere” ligesom du gjorde tidligere, og brug så listen som en ”Udeluk modtagere”-mulighed. Dette gøres, når du opretter din Facebook annonce og vælger dine ”brugerdefinerede modtagere”. Nu vises dine annoncer kun til de personer, som du forsøger at få som kunder, samtidig med du undgår at reklamere til de personer, som allerede er kunder i din virksomhed. Cool funktion, synes du ikke?

3. Behandling af billeders størrelser

Når du spørger Facebook annoncører om, hvad der er det vigtigste, når du skal oprette en Facebook annonce, vil de typisk alle svare det samme. Billedet får reklamen til at briste eller bære annoncen, og den tiltrækker opmærksom fra modtagere hen til annoncen. Hvis du ikke har billeder på din annonce som trækplaster til din annonce (det vil sige relevante billeder), vil det være svært som virksomhed og brand at få kliks og interaktioner. Så når du skal vælge billeder til dine Facebook annoncer, så skal du tillægge dem ekstra vægt. På den måde vil det have en stor betydning for det endelige resultat, og det vil også definere, om din Facebook annonce har været succesfuld eller ej.

Følg Facebooks regler om brugen af billeder i annoncer. Hvis du ikke gør det og bare vælger et billede på slum, vil Facebooks software evt. ændre i billedets størrelse. Dette kan medføre, at billedet ser forvrænget ud, eller at billedet er blevet beskåret på en ikkehensigtsmæssig måde. Facebook nævner detaljeret reglerne for brugen af billeder, og dette gælder bl.a. billeders anbefalet størrelser for de forskellige platforme (coverbillede, profilbillede, annoncebillede, billede i opslag mv.). Derfor er det vigtigt at lege efter Facebooks regler.

4. Kreative landing pages

Facebook tillader annoncører at skabe en brugerdefinerede side, hvor deres annoncer leder hen til ved hjælp af klik. En landing page sikrer, at dine kunder finder en mere fokuseret og målrettet reklamebesked. Jo mere fokuseret reklamen er, jo højere er chancerne for at konvertere leads om til salg. Din landing page skal indeholde følgende:

  • Match af beskeder. Beskeden i din reklame/annonce skal stemme overens med beskeden, der er på dit brand eller din virksomheds landing page.
  • Samme billeder skal benyttes på landing page og i annonce
  • Stor ”call to action”-funktion. At have en stor ”call to action”-funktion siger sig selv. I næsten alle tilfælde ønsker du ikke, at den besøgende leder efter muligheden for at kontakte dig. Dine ”call to action”-funktioner skal være store, fremme i skoene og synlige.

Konklusion

Jep. Facebook er kongen, og Facebook annoncering er med sine robuste funktioner og fleksibilitet kronen på værket.

Når annonceplatformen på Facebook nærmest virker umulig at gå til, er det bedste, du kan gøre, at give ovenstående tips til Facebook annoncering en chance. Så kan du se, om de fungerer for dig og din virksomhed.

Facebook er kongen i online markedsføring