Facebook annoncering

De største fejl du kan begå, når du anvender Facebook annoncering

Uden tvivl er Facebook, som det mest fremtrædende medie inden for online marketing, en skat hos moderne marketingbureauer. Den sociale medie gigant sikrer en ekspansiv eksponering til brands og virksomheder takket være dets verdensomspændende medlems-katalog. Der er medlemmer fra overalt i hele verdenen.  Fristet af de mange succeshistorier med Facebook annoncering vælger mange virksomheder at flytte deres kampagner og reklamer for deres brands til at foregå på Facebook.

Der har været tilfælde, hvor en firmaejer anvendte alle standarder inden for Facebook annoncering, hovedsagelig promoverende opslag, flotte og fangende overskrifter og billeder af høj kvalitet, men da han lancerede kampagnen, faldt det hele til jorden. Hvis bare han havde vidst, hvordan han skulle være opdateret om fejlene, du kan lave, inden for Facebook annoncering.

Vi har samlet de syv største fejl, som du kan begå, når du anvender Facebook annoncering. Læs videre her i indlægget – Måske får du nogle aha-oplevelser undervejs.

1. Se det og glemme det

Det er uden tvivl den største fejl, som Facebook annoncører laver. De tror, at så snart de har lavet én succesfuld annonce, så kan den køre i en evighed. Det går ikke!

Facebook annoncering har utrolig kort holdbarhed. Nogle eksperter estimerer, at den gennemsnitlige Facebook annonce kun er holdbar i tre dage. Efter disse tre dage stopper Facebook brugere med at klikke og interagere med annoncen, og så smider du bare annoncepenge i bunke af eksponeringer, der ikke har nogen effekt. Du skal sikre dig, at du konstant opdaterer og opfrisker dine Facebook annoncer for at undgå at falde i fælden!

Kvinde der er paa Facebook

Facebook annoncering

2. En annonce ad gangen

Facebook er en platform for personer med korte opmærksomme spændvidder. Noget, som tydeliggør dette, er Facebooks hjemmeside og mobile applikationers design, som konstant bliver ændret. Dette betyder, at brugere bliver hurtigt trætte af at se de samme reklamer igen og igen. Når dette sker, vil brugere bare ignorere de gentagne reklamer.

Det er selvfølgelig ikke noget, du vil have! Derfor er det altid en god idé at køre flere annoncer på samme tid. Det holder tingene friske for brugerens vedkommende, og det giver en vigtig mulighed for din virksomhed.

3. Ingen optimering af landing page eller mangel af kundemagnet

Det er en travl verden i dag, hvor dine besøgende ikke vil yde dig mere end 15 sekunder, mens de besøger din platform. Derfor, hvis du ikke får det bedste ud af hvert sekund, vil du tabe stort.

Den hårde sandhed er, at du ikke kan regne med at få gode resultater, selvom du får trafik på din hjemmesides forside eller kontaktside. Dette ville ikke have været tilfældet for få år siden, men nu om dage handler alt om optimal VÆRDI. For at kunne optimere din annonceeffekt har du brug for, at dine målgruppe kommer til en landing page med kundemagneter som netop tiltrækker brugeren til at blive en kunde. Dine kundemagneter er den ressource, der viser din viden, dine evner og din ekspertise.

4. Dårlig billedkvalitet

Når du designer og opbygger din Facebook annonce, du er nødt til at have med i tankerne, hvor din annonce vil blive vist. Vil din annonce blive vist under nyheder på computer eller på mobile enheder? Vil den blive vist som en højre sides annonce? Disse er alle faktorer, som du er nødt til at have fået på plads, inden du overhovedet begynder at oprette/designe dit annoncebillede. Billedet til din annonce er vigtigere end andre aspekter af den faktiske reklame.

Og hvorfor så det?

rubiks-terning

Fordi billedet er det, som enhver person vil se først, før de ser resten af din annonce. Nogle annoncører tager sig ikke tiden til at designe rene billeder med en høj kontrast i farver, som netop vil skinne igennem på Facebook. Hvis du har et dårligt billede, så vil din klikrate være forfærdelig. Dette vil føre til en højere pris pr. klik og en lavere interaktionsrate.

5. Brugen af brede interessentmålgrupper

De fleste Facebookannoncører indser ikke, hvor målrettet og specifikke de kan blive, når det kommer til udvælgelsen af målgruppe til deres annoncer. Majoriteten af annoncører scroller ned til ”interesse”-boksen under målgruppe og skriver hovedordet for den industri, som de ønsker at målrette annoncen til uden at tænke yderligere på målgruppen. For eksempel, hvis vi har et golfprodukt, og vores mål er at målrette annoncen til golfspillere, så vil de fleste annoncører skrive ”golf” i ”interesse”-boksen.

Problemet med at målrette ud fra interesser er, at det er en for bred målgruppe. Der er personer, som bliver inkluderet i interessegruppen, selvom de højest sandsynligt ikke engang spiller golf. De følger måske golf, eller har måske en ven, som kan lide golf. Men de spiller ikke spillet selv.

I stedet skal du specificere og hermed indsnævre interessegruppen yderligere.

6. Ingen overvågning

Virksomheder har tendens til at se Facebook annoncering som glasuren på kagen til deres generelle marketingindsatser fremfor at se det som hele kagen i sig selv. Derfor er virksomheder ikke nær så opmærksomme på deres Facebook annoncering, som de bør være.

Sidste pointe i denne sammenhæng er, at hvis du har flere annoncer i gang på samme tid på Facebook, har du midlerne og muligheden for at sammenligne effektiviteten af forskellige annoncestrategier. Dette giver dig mulighed for at finpudse din strategi, som vil føre til mere effektive annoncer, hvor du vil opleve et større og bedre afkast på din investering på Facebook annoncering. Husk dette: en effektiv Facebook annonce kan være en gældende faktor til, at du oplever det bedste afkast på din investering på en kommende annonce. Det er dog kun muligt, hvis du overvåger dine målinger for dine Facebook annoncer!

7. Ingen målgruppe og målretning

Selvom virksomheder forstår, at der er så meget information, som er blevet givet dem, er der mange, som fejler i at bruge værdien af informationerne. Overvej forsigtigt hvilke type af kunder og klienter som du forsøger at indfange og brug de værktøjer, som Facebook har givet dig til din fordel. Intet mindre er direkte forsømmeligt!

Konklusion

Hvis du kan undgå at lave ovenstående kritiske fejl i din Facebook annoncering, står du stærkt. Dog, for at kunne nyde successen fra dine annoncer vil det tage noget tid. Det er ligesom betaling pr. klik eller en hvilken som helst anden digital marketing, som du også benytter: Det vil tage noget tid! Så bliv ved og være sikker på, at du konstant lære af dine fejl, og at du bygger videre på dine succesoplevelser.