9 gode råd til at få succes med e-mail markedsføring

E-markedsføring kræver, ligesom alle andre former for markedsføring, et stort stykke arbejde. Hvis man gør det ordentligt, kan det være et super marketingsværktøj for jeres virksomhed. Det kan dog også være det modsatte, hvis der ikke gøres et stort nok stykke arbejde ud af det.

Her vil jeg præsentere nogle gode råd til, hvordan du kan få succes med din e-mail markedsføring.

1: Opsætte mål

Det første du skal gøre for at få succes med din e-mail markedsføring er at opsætte mål. Det kan fx være, at du gerne vil have flere besøgende til din hjemmeside, at du gerne vil sælge flere produkter, eller at du gerne vil skabe mere opmærksomhed om din forretning. Uanset hvad dine mål er, er det vigtigt, at du definerer dem, og ud fra dine mål opsætter nogle KPI’er (Key Performance Indicators), der gør det muligt for dig at måle, om du når dine mål.

2: Mål dine resultater

Du skal huske at analysere på dine kampagner. Flere e-mail services har indbygget analyseværktøjer, der kan bruges til at analysere på effektiviteten af dine e-mail kampagner. Du kan også integrere din e-mail service med eksterne analyse værktøjer som Google Analytics. Her kan du fx se, hvor mange mål, der bliver nået som følge af din e-mail markedsføring.

3: Segmenter din e-mail liste

Jo mere målrettet, du kan være i din e-mail markedsføring, jo bedre. Derfor er det en god ide at segmentere dine e-mail lister, så du kan skrive relevant indhold til dine forskellige kunder. Lad os lege, at du ejer en kæledyrsbutik. Her vil du fx kunne segmentere dine kunder ud fra hvilket kæledyr, de har. På den måde kan du undgå at sende fx tilbud på katte legetøj til en hundeejer.

4: Split-test dine mails

Ingen kunder er ens, og ingen virksomheder er ens. Det der virker for en virksomhed, behøver ikke nødvendigvis at virke for dig. Derfor vil jeg råde dig til at lave split-tests for at finde ud af, hvad der virker for dig. Der er ingen begrænsninger på, hvad du kan teste. Du kan fx prøve at ændre emnelinjen i den samme nyhedsmail for at finde ud af, hvilken en, der resulterer i flest åbnede mails.

5: Overforbrug ikke din mailingliste

Lad være med at spamme dine kunder med mails.  Det kan være fristende at spamme dine kunder og sende dem daglige e-mails med gode tilbud, men det er højst sandsynligt ikke en gode ide. At sende mange e-mails forhøjer chancerne for, at din kunde bliver træt af dem og afmelder sig dit nyhedsbrev. Dermed har du mistet en kunde. En tommelfinger regel er, at du helst skal nøjes med at sende nyhedsbrev ud til dine kunder på ugentlig basis.

6: Giv dine kunder, hvad de vil have

Før du starter med at fyre e-mails afsted til dine kunder, så træd et skridt tilbage og husk hvorfor dine kunder tilmeldte sig din nyhedsmail. Du skal producere indhold til dine kunder, der skaber værdi for dem, frem for at spamme dem med tilbud, de egentlig ikke har interesse i.

Unge-der-bruger-sociale-medier

Et brugervenligt og responsivt nyhedsbrev

7: Gør dine e-mails responsive

Folk læser e-mails på computere, telefoner, tablets osv. Hav dette i dine tanker, når du laver dine e-mails. De skal have et responsivt design, så de kan læses på alle skærme.

8: Gør dine e-mails simple

Dine e-mails skal helst have et simpelt design, der gør dem overskuelig at læse. Du kan fx tilføje billeder, lave flere afsnit i teksten eller lave flere underoverskrifter, så teksten ikke bliver så tung at læse. En god regel er, at der skal være ligeså meget luft i et nyhedsbrev, som der skal være indhold.

9: Give afmeldings mulighed

I Danmark er det lovpligtigt, at dine nyhedsmails indeholder et link, hvor man kan afmelde sig nyhedsmailen igen. De bliver e-mail services tilbyder muligheden for at tilføje en afmeldingsknap i mailen.

Jeg håber denne liste med gode råd til har været til nytte for jer. Hvis I følger disse råd, er I godt på vej til at få succes med jeres e-mail markedsføring.